Wikia

Svenska Röster Wiki

Aladdin (film)

Kommentarer38
1 486sidor på
denna wiki

Mall:Filmfakta Aladdin, amerikansk tecknad film från Walt Disney Pictures baserad på sagan ur Tusen och en natt. Filmen hade premiär 1992.

Om filmen Redigera

Aladdin är regisserad av Ron Clements och John Musker, efter manus av bland andra Ted Elliott och Terry Rossio. Filmen vann två Oscar-priser, båda för filmens musik. Filmen är en fri tolkning ur sagan Aladdin ur Tusen och en natt.

Animatörer och bildkonstnärer Redigera

Filmens design formades mycket av Erik Goldberg. Han ville att stilen skulle associera till den amerikanska karikatyrtecknaren Al Hirschild. Rasoul Azadani, layout supervisor, bidrog med tusentals fotografier från sin hemstad Esfahán i Iran. Färgen har inte bara dekorativ betydelse, utan är laddad med symbolik. Den onde figuren Jafar är klädd i rött och när han tar över som ledare blir allt rödfärgat. Blått är färgen för det goda; såsom anden i lampan, flygturen med den magiska mattan, första kvällen i Aladdins bostad.

Handling Redigera

En Gång För Länge Sedan Nu Ska Göra Det Berättelse Från Öken Och Berg i Agrabah Då Sjunga Sång i Sand Till Kameler Och Peddler Från Jorden Från Saudiarabien i Sultanens Slott Och Aladdins Staden i Huset På Det Uppfinnar Ett Den Magiska Oljelampa och Senare Till Då Peddler i Den Magiska Oljelampa Då Kastar Ut Sanden Säga Han i Natten "Där En Ond Man Väntar...Med Ont Uppsåt" Då Kommer Ett De Två Hästar Under Den Stora Den Elaka Mannen i Gazeem i Jafar Och Jago i Hästar På Det i Skalbaggar På Det Tiger i Den Magiska Grotta En Stora Är Tiger i Jafar Och Hans Vänner På Det i Trappa På Det Är Skalbaggar På Det Nästa Morgon Stig Upp Om Sultanens Vakterna På Det Är Gata Pojke Prins Aladdin På Det Bröd Är Primater Abu i Den Sprang iväg På Det Drömmar Pojkar Och Flickor i Det Ungar På Det i Drömprinsen Och Hästen På Det Sultanens Slott Agrabah Men Aladdin Och Abu Till Kommer Ett Hemma På Natten Är Sultanens Slott i Drömprinsen Och Sultanen På Det Trädgård Från Gata Flicka Prinsessan Jasmin Och Tiger Rajah På Det Är Fiskar På Sultanen På Det Är Buren i Fåglar Då Ta i Hålla i Handen Till Då Släpper På Burens Dörren i Alla Fåglar Då Flyga iväg Från Fåglar Prinsessan Jasmin På Trädgården och Senare Till Sultanen Om Från Sultanens Slott i Titta På Det Leksaker i Jafar Och Jago På Det ingången Till Trappa Uppfinnar På Rummet i Trädgården På Prinsessan Jasmin Förra Kläder i Hela På Det Sultanens Slott Men Rajah På Det Stannar Det Hela Morgon i Aladdin Och Abu På Det i Prinsessan Jasmin i Kläder På Aladdin Sina Ögon På Det i Hans Frukt i Prinsessan Jasmin i Kläder Är Abu och Aladdin i Kan Du Sabel Är Det Tjuven Är Så Blir Då Pengar i Då Sprang iväg Under Tider Från Sultanens Palats På Det Uppfinnar På Det i Jafar Och Jago På Det Timglas Är Det Kugghjul På Det Är Aladdin Och Prinsessan Jasmin På Det i Kugghjul På Det i Aladdin Och Prinsessan Jasmin Och Abu i Det Huset På Det Sultanens Slott På Det Sultanens Vakterna På Det Är Så Det Sultanens Palats Jafar Och Jago i Gråt På Prinsessan Jasmin På Det Rajah På Aladdin Och Abu På Fängelse i Jafar Är Gubben Och Käppen i Jago Hans Berättare Han i Skatten Och Den Magiska Lampa Det Men Jafar På Då Öppnar Till Fängelse Den Dagen Ett Sanden i Den Magiska Grotta Till Hans Röster i Då Öppnar Upp i Huggtänder På intiden Från Trappa Då Säga Till Jafar Till Röster "Kom ihåg, pojk, först hittar du lampan! Sen ska du nog få betalt!" Då Går Till Grottan i Aladdin Och Abu På Går Ner Till Trappa Från Tunnel i Skatten På Flygande Matta i Den Går i Aladdin Är Ögon i Flygande Matta På Det i Abu På Det Stannar Kvar i Men Aladdin Hoppa Ut Sin Stenar På Det i Det Stora Apan På Det i Handen På Det Stora Ädelsten i Abu På Det Aladdin Hoppar Ut Stenar Och Upp Till Trappa Och Berg i Den Magiska Oljelampa Men Aladdin Tar i Hålla i Handen På Den Magiska Oljelampa Hans Blir Han Försiktig Då Den Magiska Grotta i Tiger Hans Röster i Flygande Matta i Aladdin Och Abu På Det Jafar På Det Magiska Oljelampa På Det i Lång Kniv På Det i Flygande Matta På Det Då Den Onda Gubbens Skägget i Då Slänger Ut På Men Jafar Är Den Magiska Oljelampa Är Borta På Det Men Sultanens Palats i Sultanen Och Prinsessan Jasmin Och Rajah i Aladdin Och Abu Och Flygande Matta i Den Magiska Oljelampa Det Är Ska i Rökar Ett Moln På Den Blå Anden i Tre Önskar På Det i Tror Är Den Aladdin Och Abu i Anden Är Då Hoppar Ut Sten i Upp Och Ner i Aladdin Då Sjunga Sången i Vakterna På Det Mat i Flickor Och Alla Djurens Vänner Hans Pratar Anden På Det i Tre Önskar På Det Är Ska Flygande Matta i Sultanens Slott i Agrabah På Sultanen Och Jafar Och Hans Vänner i Rummet På Det i Regnskog På Flygande Matta Är Det i Tre Önskar inte Det i På Hans Pratar i Hjärta På Det Drömprins i Bok Säga Det Bara "Chicken a la king" Är Höna På Kungens Krona i Borta Det När Kungskrabba Ut Sebastian i Den lilla sjöjungfrun (film) i Julius Caesar i Svärdet i Boken i Säga Mig Önskar Kunde Drömprins i På Det i Tält På Det Aladdin i Den För Kläder i Drömprinsen På Där i Tittar På Spegel i Abu Alla Djurens Vänner i Flygande Matta i Abu Förtrollande Elefanter På Det Aladdins Slott i Leksaker Som Ett Odjuret i Skönheten och odjuret (film, 1991) i Är En Av Sultanens Leksaker Jafar Och Hans Vänner i Det Kommer Ett Vaktparaden På Flickor På Anden i Abu Elefant i Aladdin i Ridtur På Som Det i Prinsessan Jasmin Titta På Balkong i Aladdins Palats På Det Vaktparaden i Se Han Alla Flickor i Höga Huset Dansar i Anden På Prins Aladdin och Abu Elefanter i Prinsessan Jasmin Sina Ögon i Flickor På Det Kyss På Det ingen Ganska Anden i Flickor i Prinsessan Jasmin Hela Livet På Det Abu Elefant i Vakterna På Aladdin Tar i Handen Ett Pengar och Säck i Det Upp Trappa Till Sultanens Slott i Sultanen och Jafar i Det Då Öppnar Ett Dörren i Så Abu Elefant i Anden På Sultanen Dansar i Alla Djurens Vänner i Anden Då Stoppar Ut Oljelampa På Hålet i Upp Och Ner i Då Aladdin i Tar i Hålla i Handen i Turban i Flygande Matta i Abu På Det Sultanen På Borta Alla Djurens Vänner i Flygande Matta i Jafar Är Stäng På Dörren i Sultanen och Aladdin Berättare Han Jafar Och Jago i Flygande Matta På Sultanen i Jafar och Hans Vänner i Hans Flyga Blir inga ont På Det i Flygande Matta och Abu i Jafar och Hans Vänner i Prinsessan Jasmin i Det Är i Fel Är Går Fram i Sultanens Slott i Jafar Är Det Den Dagen Natten På Det Prinsessan Jasmin i Balkong På Det i Aladdin På Det Flygande Matta Till Sultanens Palats i Balkong På Då Höga Gardin Men Prinsessan Jasmin Och Rajah i Det Är Anden Bin På Det i Prinsessan Jasmin På Det Men Aladdin På Anden Bin Då Stoppar Ut Oljelampa På Hålet i Upp Och Ner i Då Aladdin i Tar i Hålla i Handen i Turban På Det Prinsessan Jasmin Och Aladdin Och Rajah i Det Aladdin i Då Hoppar Ut Flygande Matta På Prinsessan Jasmin På Ögon i Det Flygande Matta På Kyss inte Det Men Aladdin Då Prinsessan Jasmin i Tar i Hålla i Handen Till Aladdin i Flygande Mattan På Det i Staden Och Moln i Sultanens Palats i Vit stork Alla Båt i Berg Hela Jorden Från Egypten i Hästar i Grekland Och Kina På Prinsessan Jasmin Och Aladdin i Flygande Matta På Det Jafar Och Jago i Sultanen Vakterna På Det Hav Och Vattnet På Det Är Den Magiska Oljelampa i Anden På Ubåt i Berg På Det i Den Magiska Lampa i När Sultanens Palats Prinsessan Jasmin Och Jafar Och Hans Vänner i Uppfinnar Rummet På Det i Den Magiska Oljelampa i Anden i Musiken Och Låten inte Det i Kärlek Är inte Det Är i Boken På Det Prinsessan Jasmin Ropar Hans Jago i Aladdin På Det Flamingoer Hans Pratar inte Det Kråkor i Den Magiska Oljelampa i Sultanen i Jafar Och Jago Den Magiska Oljelampa i Flygande Matta På Det i Jafar Och Jago i Anden På Det i Aladdin Och Abu i Flygande Matta i Staden Och Sultanens Slott i Kvällen På Det i Flygande Matta i Den Magiska Oljelampa På Det Jafar Hans Pratar inte Det i Timglas På Det Kobra Ormen i Jafar På Det Anden På Det i Jafar Kobra På Det i Röd Anden Jafar På Det i Sultanens Slott i Aladdin och Prinsessan Jasmin i Den Onda Svarta Oljelampa Men Jafar Skriker Ut På Krafter i Men Aladdin Vi Glömmer Talar inte i Jafar Anden i Den Onda Svarta Oljelampa Då Aladdin Ut Anden Jafar Då Skriker Till Jago i Aladdin På Jafar och Jago Då Stoppar i Lampas Hålet Är Borta Aladdin Glada Vänner Anden i Abu och Flygande Matta i Prinsessan Jasmin och Sultanen och Rajah i Sultanens Slott På Det Anden i Då Kastar Ut Den Onda Svarta Oljelampa i Sanden På Aladdin Och Prinsessan Jasmin På Det Anden Gråt i Sultanen På Det Säga Han Hej Då i Aladdin Och Prinsessan Jasmin På Kramar i Anden Jan Långben Lista över Disneys kortfilmer På i Himmelen På Flygande Matta Prinsessan Jasmin och Aladdin i Kysss På Mig i Anden Är Då Skrattar Han Då Säga i Anden Han "Nu Är Det Kört!" Slut Goda Glada och Filmens Äventyr Musiken.

Engelska Röster Redigera

Svenska Röster Redigera

Svenska premiärer Redigera

  • 19 november 1993 - Svensk Biopremiär Original Edition [1]
  • 17 augusti 1994 - Köpvideopremiär Original Edition [2]
  • 20 oktober 2004 - Nypremiär på video, samt premiär pâ DVD Special Edition [3]
  • 3 februari 2010 - Nypremiär på DVD Original Edition [4]
  • 24 december 2012 - Svensk Biopremiär Diamond Edition och 3D Edition [5]
  • 9 april 2013 - Nypremiär på DVD och Blu-ray och 3D Diamond Edition och 3D Edition [6]
  • 9 oktober 2013 - Nypremiär på Blu-ray Original Edition [7]

Sånger Redigera

Originaltitel Originalsångare Originaltext Svensk titel[8] Svensk(a) sångare Svensk text
Arabian Nights Bruce Adler Howard Ashman Arabiska natt Per Eggers Monica Forsberg
One Jump Ahead Brad Kane Tim Rice Ett steg före Peter Jöback Monica Forsberg
One Jump Ahead (Reprise) Brad Kane Tim Rice Ett steg före (Repris) Peter Jöback Monica Forsberg
Friend Like Me Robin Williams Howard Ashman En vän som jag Dan Ekborg Monica Forsberg
Prince Ali Robin Williams Howard Ashman Prins Ali Dan Ekborg Monica Forsberg
A Whole New World Brad Kane & Lea Salonga Tim Rice En helt ny värld Peter Jöback & Myrra Malmberg Monica Forsberg
Prince Ali (Reprise) Jonathan Freeman Tim Rice Prins Ali (Repris) Mikael Samuelsson Monica Forsberg

Se även Redigera

Externa länkar Redigera

Källor Redigera

  1. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  2. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  3. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  4. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  5. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  6. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  7. Disneyania - Aladdin Läst 4 juli 2013
  8. Diesneyania

Mall:Disneyklassiker

Slumpartad wiki