Wikia

Svenska Röster Wiki

Spirit - Hästen från vildmarken

Kommentar1
1 495sidor på
denna wiki

Mall:Filmfakta Spirit - Hästen från vildmarken är en animerad film från 2002.

Handling Redigera

I början av filmen har en skallig örn glida över hemland mustangs ( vilda hästar ) , som liknar flera av USA : s nationalparker . En mustang sto föder en hingst och han växer upp till att bli hingsten ledare för besättningen ( Matt Damon ger hingstens berättelser ) . En dag räddar hingsten två föl från att bli dödad av en puma och besättningen är tacksam . En natt , märker hingsten något ovanligt i fjärran och bestämmer sig för att kolla upp det . Han kommer över en grupp människor och deras hästar , camping i skogen . Hingsten har aldrig sett människan förut och när han sticker näsan i en känga , kastar han bort det , som landar på en av lägerdeltagarna , väcka honom . Han vaknar hans kamrat och de tenderar att fånga hingsten . Men kör hingsten utanför och människorna följer jakten på sina hästar . Hingsten leder sin besättning i säkerhet och springer iväg för att leda cyklisterna i en annan riktning . Tyvärr blir den hingst fångas och förs till en US Army kavalleri fortet i öknen . Den hänsynslösa överste beslutar att bryta den vilda hingsten , men det visar sig vara svårare för soilders , som hingsten lätt bucks dem från hans rygg . Översten order att hingsten knytas till en tjänst utan någon mat eller vatten i tre dagar . Nästa dag är en Lakota infödd fångas och är knuten till en stolpe bredvid hingsten . Den Lakota heter Little Creek och senare på natten , kastar en av hans kamrater en kniv till honom för att hjälpa honom fly .

Den morgonen , beslutar översten att bryta hingsten . Hingsten försöker sitt bästa att stöta bort honom , men kan inte på grund av stravation och uttorkning , och översten tror han bröt den vilda hästen . Men försöker hingsten igen att stöta bort honom , och lyckas , bryta staketet i processen . Armén hästar ger whinnies , som om jublande till hingsten . Översten beslutar att döda hingsten , men Little Creek skär gratis och sparar hästen . Hingsten , med Little Creek hänger på halsen , bryta sig loss från fortet , tillsammans med armén hästar . Sedan kommer en paint sto med Little Creek vänner och de rep hingsten , tar honom tillbaka till sin stam .

Little Creek beslutar att bryta hingsten själv , men den vilda hästen fortfarande vägrar att ridas . Little Creek knyter sedan ett rep kring hingst , ansluter med paint sto , Rain . Stoet visar hingsten Lakota stam och de snart blir förälskad . Dock är hingsten hemlängtan , men vill inte lämna Rain . Little Creek beslutar att låta hingsten gå . Hingsten vill ta Rain tillbaka till sin flock , men då de hör ett ljud och upptäck den amerikanska kavalleriet anfalla Lakota stammen . Regn drar iväg för att hitta Little Creek , men skjutas av översten och hon faller i floden . Hingsten rusar och knackar översten af hästen , hindrar honom från att skjuta Little Creek . Hingsten skyndar att spara Rain , men de två rasa över ett vattenfall . Hingsten stannar vid Rain sida hela natten , men vissa kavalleri scouter upptäcka två och repet hingsten . De lämnar Regn bakom , tror hon kommer att dö , och hingsten tas bort . Little Creek kommer till hans stoets stöd och ser hingsten tas till en järnvägsstation .

Hingsten laddas i en låda bil med några av Lakota hästar , men han är förtvivlad över förlusten av regn . Under resan ser hingsten de apprations i hans hjord , och han går med de andra hästarna . Tåget anländer till transkontinentala järnvägen arbetsplatsen , där hingsten och många andra hästar sätts i arbete i att dra en ångmaskin över ett berg . När hingsten når toppen , inser han att järnvägen är på väg mot sitt hemland och han slutar , vilket de andra hästarna för att sluta . Han låtsas då att vara sjuk och kollapsar . När han tas bort , frigör han sig och sparkar de kedjor som håller hästarna till motorn , befria dem . Dock börjar motorn att tumla och hingsten skyndar iväg tillbaka till arbetsplatsen . Motorn kraschar och ett sliter explosion genom arbetsområdet . Explosionen orsakar en skogsbrand och hingsten rusar till säkerheten . Kedjan runt halsen fastnar i en stubbe , men Little Creek anländer och befriar honom .

Nästa morgon , hingsten och Little Creek spela i bäcken , återuppväcka deras vänskap . Sedan en grupp av kavalleri män , inklusive översten upptäcka de två och jaga efter dem . Hingsten räddar Little Creek genom att skjuta honom på ryggen och de rusar in i en kanjon . En klimatiska jaga scen följer på slingrande sten passager där två igen överlista kavalleriet . Dock blir de fångade ovanpå en sten torn och hingsten går till slutet . Little Creek inser att hingsten planerar att hoppa till andra sidan av kanjonen . Hingsten gör sedan den otroliga " leap of faith " över kanjonen och de säkert göra det till andra sidan . Översten är förvånad och bestämmer sig för att låta de två går och blad . Hingsten låter Little Creek rida på honom och de återvänder till Lakota lägret .

Hingsten upptäcker att regn är faktiskt levande och två glädjas över deras återförening . Little Creek tar farväl Regn och hingsten är som fick namnet , " Spirit - Who - kunde - inte -vara- Broken" . Spirit och Rain tillbaka till besättningen och de firar hans återkomst . Den sista scenen funktioner Spirit och Rain på en kulle , med utsikt över den besättning som de betar .

Om filmen Redigera

Spirit - Hästen från vildmarken regisserades av Kelly Asbury och Lorna Cook och blev Oscarsnominerad i kategorin bästa animerade långfilm 2002. Bryan Adams spelade in filmens ledmotiv, Here I Am, och nominerades tillsammans med Hans Zimmer och Gretchen Peters till en Golden Globe i kategorin bästa låt. På den svenska versionen är det Martin Stenmarck som sjunger i filmens ledmotiv.

Sånger i filmen Redigera

Ett urval av sångerna i filmen. Svenska och engelska titlar.

  • Här är jag - Here i am
  • Den värld som är min - This is were i belong
  • Jag är fri - You can't take me
  • Skyll inte på mig - Get off my back
  • Blås i hornet nu - Sound the bugle
  • En del av min värld - I will always return

Rollista (urval) Redigera

Engelska röster Redigera

Svenska röster Redigera

Externa länkarRedigera

Mall:IMDb-titel

Slumpartad wiki